Jarní detox a jak na něj

Je tady jaro a s ním období, které si často spojujeme s očistou organismu – jarním detoxem. Pokud na to půjdeme rozumně, můžeme se těšit na dlouhodobé posílení naší kondice i zdraví po celých 12 měsíců, nejen pár týdnů na jaře. Základem zůstává přenést si principy z jarní očisty do celého roku. Nejde vlastně o nic jiného, než o zavedení zdravého životního stylu do každodenního života.

Detox

Skutečná detoxikace znamená lékařské odstranění toxických látek z těla (těžké otravy alkoholem, houbami atd.). Běžné toxické sloučeniny vylučuje organismus sám zásluhou jater, ledvin a dalších orgánů. Jarní očistu organismu bychom tedy měli brát spíše jako možnost nastartování a nastavení zdravých principů než likvidaci toxických látek, neboť v těle jich po zimě nemáme o moc více než v průběhu celého roku.

škodlivé látky

Strava

Hladovění, ani zvýšený příjem tekutin není během jarní detoxikace třeba, to spíše riskujeme úbytek svalové hmoty, zhoršení imunity a zpomalení metabolizmu. Jezme raději pravidelně pestrou, čerstvou a chemicky neošetřenou stravu. Dbejme na dostatečné množství vlákniny (celozrnné výrobky), ovoce a zeleniny, ale také ořechů, semínek, klíčků, luštěnin, rýže, kysaných mléčných výrobků a ryb. Avšak nepřejídejme se! Naopak omezme jídla chemicky upravená, instantní, smažená a přislazovaná i bílé pečivo, hranolky a jiné pochoutky.

Detox s medem

Tekutiny

Pít musíme, o tom není třeba polemizovat. (Nejen) při jarní očistě pijeme průběžně celý den v menších dávkách. Nejlepší je obyčejná voda, ale můžeme se osvěžit i neslazeným bylinkovým (ovocným) čajem a ředěnou ovocnou šťávou. Jako výtečný ranní dopink funguje vlažná voda s citrónem a medem. A na slazené nápoje a ovocné džusy raději zapomeneme.

Voda s citronem a medem

Pohyb

Ke zdravému životnímu stylu patří pravidelný a dostatečný pohyb jako ke včelám úl. Na začátek zkusíme sezení po 45 minutách prostřídat čtvrthodinovou aktivitou (chůzí, protažením apod.). Telefonní hovory lze také vyřídit ve stoje (v pohybu). Každý den přidáme minimálně jednu sportovní činnost, stačí i delší a svižnější procházka na čerstvém vzduchu nebo třeba cvičení jógy. A víkendy věnujeme celodenním výletům či jízdě na kole.

Zdravý pohyb

  • Tip: Po sportovní zátěži si dopřejeme masáž. Velice příjemná a účinná je medová masáž, při které se med nanáší na záda a masírováním roztírá.

Odpočinek a spánek

Při jarním detoxu platí nutnost kvalitní regenerace dvojnásob. Jeho základem je v duchu pořekadla „ráno moudřejší večera“ dostatečný spánek. Do postele se vydáme vždy ve stejnou dobu, nejlépe 1 až 2 hodinu před půlnocí (kdy je spánek nejzdravější). Zajistíme si klidnou, nerušenou a větranou místnost, už před spaním relaxujeme. Důležitý je aktivní odpočinek během dne – věnujme se svým koníčkům, rodině, zahrádce, ale hlavně vyženeme z hlavy stres a myšlenky na práci.

S tím souvisí i poslední rada – myslíme pozitivně. Pošetříme nervy a raději si užijeme každou chvilku přicházejícího jara.

Být v klidu