Babské rady a med: chřipka, nachlazení, kašel, rýma

Babské rady a med: chřipka, nachlazení, kašel, rýma

Jednou za čas to přijde na každého z nás: nachlazení, kašel a k tomu rýma. Nebo chřipka v celém regionu, chřipková epidemie hledající si cestu i do našeho domova. Obzvlášť v těchto chladných měsících jsme na tyto neduhy náchylnější, a proto hledáme nejrůznější způsoby, jak si ulevit. Babské rady nám pomohou zpříjemnit si tyto nemilé chvíle.

Babské rady – přírodní domácí lékárna

Med a další včelí produkty jsou legislativně řazeny mezi potraviny, proto nelze na etiketách medu a jiných včelích produktů uvádět léčivé účinky. Stejně je tomu také u dalších potravin, které se po tisíciletých zkušenostech používají při nejrůznějších neduhách. Přijímejme proto tyto zkušenosti, tzv. babské rady s rozumem a vlastní odpovědností. Mezi nejpoužívanější bacilobijce patří bezesporu med, cibule, česnek, ovoce s vysokým obsahem vitamínu C (černý rybíz, citron), zázvor nebo rakytník. Toto lze kombinovat a vytvářet různé čajové nápoje. Rovněž velmi oblíbeným a snadným nápojem je horké mléko s medem aplikovaným nejlépe před spaním.

Babské rady na boj s nachlazením, příznaky chřipky nebo proti kašli doporučují využít moudra našich předků a zpříjemnit si průběh nemoci. Dobrá je ale také prevence.

Jak je na tom med?

Když udeří chřipka, nachlazení, kašel nebo rýma je med hojně používán jako podpůrné domácí léčivo. Nejčastěji je přidáván do čaje, který obohatí o své cenné látky. O tom, proč med neztrácí na kvalitě v horkém čaji, se lze dočíst v našem článku Mýtus: Med v horkém čaji ztrácí na kvalitě. Není tomu tak! Med obsahuje především cukry dodávající našemu tělu energii. Je složen především z cukrů jednoduchých (glukóza a fruktóza) a tyto cukry se snáz vstřebávají ze žaludku přímo do krve. Rychle tak zásobují oslabený a vyčerpaný organismus. V medu jsou dále zastoupeny minerální látky (nejvíce v podobě draslíku) nebo antioxidanty.

Babské rady: chřipka

Chřipka je vysoce nakažlivé virové onemocnění. Nejčastějšími příznaky jsou nevolnost, bolest hlavy, infekce sliznice dýchacích cest a zvýšená tělesná teplota.

Bylinkový čaj s medem

  • 2 lžičky bezového květu
  • 2 lžičky šípku
  • 1 lžička meduňky
  • 1 lžičky mateřídoušky
  • Med dle chuti

Bylinky zalijte horkou převařenou vodou a nechte 15 minut louhovat. Přidejte med dle libosti.

Babské rady nachlazení chřipka kašel rýma

Babské rady: nachlazení

Nachlazení lze považovat za nejrozšířenější infekční onemocnění. Nachlazení bývá doprovázeno kašlem a rýmou a není dobré ho přecházet.

Včelařova pochoutka při nachlazení

  • Brusinky
  • Jádra vlašských ořechů
  • Sušené meruňky
  • Hrozinky
  • Med
  • 1 citron (nejlépe chemicky neošetřený)

Použijte suché plody ve stejném poměru vůči sobě, např. jednu hrst + 1 citron a vše rozemelte v mlýnku na maso. Případně nasekejte najemno. Citron použijte i s kůrou, kterou důkladně omyjte. Směs zalijte medem a nechte uležet. Užívejte jednu čajovou lžičku dvakrát denně.

Brusinky

Babské rady: kašel

Kašel bývá symptomem onemocnění dýchací soustavy a dělí se na několik druhů podle zvukového projevu, podle přítomnosti hlenu nebo délky trvání. Med je jako podpůrný prostředek pro léčbu kašle velmi účinný.

Cibulový čaj

  • 2 velké cibule
  • 500 ml vody
  • Med
  • Dle chuti: celá skořice, nasekaný zázvor, citronová šťáva, pomerančová šťáva

Cibule a med. Oloupané a nakrájené cibule vaříme ve vodě cca 10 – 15 minut. Chcete-li, je možné rovněž v průběhu vaření med obohatit o celou skořici nebo nasekaný zázvor. Cibulový vývar následně přecedíme a dochutíme medem. Přidat lze také citronovou nebo pomerančovou šťávu.

Babské rady cibulový čaj

Cibulová šťáva v medu

Je to jednoduché a super. Cibule a med. Cibuli nakrájíme na plátky či kostičky a po vrstvách proložíme s medem v uzavíratelné sklenici. Necháme uležet nejlépe přes noc, aby cibule pustila do medu svoji šťávu. Ordinujeme třikrát denně čajovou lžičku.

Cibule

Zdroj: Titěra, Dalibor: Včelí produkty mýtů zbavené; Praha, Nakladatelství Brázda, 2013, ISBN 978-80-209-0398-3