Termosolární úl – jak funguje a proč ho máme

Možná už jste někdy slyšeli o úhynech včel kvůli varoáze. Tohle onemocnění pro včelaře představuje fakt ohromného strašáka. Co dělat, aby před ním včely uchránili? My se o to snažíme s pomocí termosolárního úlu. Teď vám ukážu jak a proč.

Co to je termosolární úl

Kdepak, nejde o žádnou obří nabíječku. Termosolární úl (jak my říkáme „termosolár“) je speciální úl, který pomáhá v boji s parazitem kleštíkem včelím. Tenhle „brouček“ totiž varoázu šíří. Termosolár může výrazně omezit úhyny včelstev. A to znamená i více medu a úsporu času – péče o včely není nadarmo.

Termosolární úl – jak funguje a proč ho máme

Co je termosolární úl za kouzlo? Žádné, kleštíka ničí teplem. Odborně se tomu říká „termoléčba“. Jak to dělám? Místo střechy úlu nasadím prosklený termosolární strop, který společně s termostěnami zvýší teplotu v úlu. Včelky si v takovém teple lebedí, ale na parazita to je moc a hyne.

Kleštík včelí (též kleštík zhoubný, nesprávně roztoč zhoubný, latinsky Varroa destructor) je velice nebezpečný parazit. Způsobuje onemocnění varoázu, pro naše včely smrtelné. Do světa se vinou člověka dostal v minulém století z Asie, kde jsou včely proti němu odolné. U nás se objevil začátkem 80. let a postupně se tady „dobře“ zabydlel. Některá včelstva (tzv. „varroatolerantní“) si s ním poradí, ale ostatní bez včelaře zahynou.

Proč termosolární úl používáme

U nás ve Včelařství Domovina hodně přemýšlíme, jak včelám pomáhat. Přirozenou, přírodní cestou. Stop chemii! A klidně na to jdeme cestou necestou nevyšlapanou. Někdy to je fuška – víte o tom, že včelaření jako jediný zemědělský obor nezaznamenává žádný vývoj?

Vyzkoušejte naše top ochucené medy:

skořicový | meruňkový | zázvorový | šípkový | kávový

Příklad: celosvětově oblíbený úl typu Langstroth se dělá už 100 let. Výrobně nenáročný, obyčejný, s tenkou stěnou a hlavně levný… Jak chcete rozvíjet a chránit svoje včely ve 100 let starém úlu? A znamená to snad, že nejlevnější = nejlepší pro včely? Poznání včel je přeci dál než před stoletím. Tahle dávno překonaná a zastaralá bednička se už zkrátka pro chov včel nehodí.

Zato v termosoláru se mají jako včely v žitě, jsou v pohodě a fit. A když je nejhůř, přivandrovalce kleštíka klidí úl z cesty.

Chemické preparáty a kyseliny pro nás nejsou cesta

Někdo může namítnout, že s vhodným přípravkem s kleštíkem zatočíte jedna, dvě. Zkusil jsem to. Chemická léčiva dlouhodobě nic neřeší a určitě je nechci používat napořád. O nic lépe se netváří ani kyselina mravenčí a kyselina šťavelová. Pro včely to nejsou žádné kamarádky. Kdo ke kyselině mravenčí přivoní zblízka, pochopí, o čem je řeč. Mezitím ale bude dlouho lapat po dechu.

Termosolární úl – jak funguje a proč ho máme

Neznamená totiž, že když je něco přírodního, že je to automaticky dobré.

Další zajímavé články na našem blogu